· 

Rondleiding @ UNFAIR 18

Unfair is een kunstbeurs vóór en dóór jonge kunstenaars. Dit jaar voor de tweede keer georganiseerd in de zuiveringshal op het westergasfabriek-terrein in Amsterdam. Oprichters Peter en Adam hebben in 2013 de eerste unfair beurs opgezet om het 'gat' op te vullen waarin veel jonge kunstenaars na de kunstacademie belanden. Zonder gallerie, zonder grote naam is het moeilijk om jezelf op de kaart van de kunstwereld te zetten. Bij unfair zijn alle deelnemende kunstenaars minder dan 10 jaar geleden afgestudeerd aan een kunstacademie. Door een commissie van kunstkenners worden 12 van deze jonge kunstenaars voorgesteld, waarvan er uiteindelijk 40 gecureerd worden voor deelname aan deze editie van unfair. 

Tomas Dirrix heeft voor de zuiveringshal  'four walls and a tower' ontworpen. De plattegrond is erg uniek en geïnspireerd op tenten die vroeger werden gebruikt ter decoratie van tentoonstellingszalen voor kunst. Het ontwerp bestaat letterlijk uit vier muren die hoeken, ronde vormen en doorkijkjes bieden voor de toeschouwer en een toren waarin je dit gehele ontwerp van bovenaf kan bekijken. De 40 geselecteerde kunstenaars zijn over deze ruimte verdeeld.


Unfair is zowel een beurs als een tentoonstelling. Alle werken zijn te koop, maar zonder de steun van een gallerie, alle winst is voor de kunstenaars. Ook Unfair vraagt geen percentage, het enige dat Unfair van de kunstenaars verwacht is één kunstwerk om te verkopen bij de veiling (voorafgaand van Unfair) en hun volledige inzet. De kunstenaars helpen bij de gehele opbouw van de beurs en zijn alle 4 de dagen dat de beurs open is aanwezig (dit laatste is geen verplichting maar wordt wel zeer gewaardeerd). Wat Unfair onderscheid is deze samenwerking tussen kunstenaars en organisatie. Veel van de kunstenaars zijn dus aanwezig en staan altijd open voor vragen en een gesprek. (Unfair is een hedendaagse kunst beurs)


Thomas Trum

Als eerste zien wij het werk van Thomas van Rijs. Kijk eerst even rustig naar de werken.

Wat is het eerste dat je opvalt wat betreft het materiaal?

Thomas heeft een fascinatie voor de verschillende kwaliteiten van verf. Oorspronkelijk zou hij op deze muur (waar nu deze werken hangen) een muurschildering maken. Na drie pogingen heeft hij besloten om deze te vervangen voor deze werken. Thomas maakte de muurschildering met een hele grote 'spatel' die de verf over de muur verdeeld. Dit vergt erg veel fysieke kracht en de verf verspreidde zich niet naar wens van de kunstenaar, dus 'helaas' zijn deze werken opgehangen.

Vindt je dit werk abstract of figuratief?

Veel bezoekers zien in deze vormen typografieën en zoeken naar letters. Ik heb ook vaak het woord 'landschappelijk', als een soort kaart, gehoord. Of de vormen zijn puur abstract en tonen de verf en haar kwaliteiten. Thomas is als enige dit jaar afgestudeerd aan de designacademie. Zie je dit terug in zijn werk?

Wat vind je?

 

Thomas heeft dit jaar bij Unfair de 'emerging artist award' met prijs van 5000,- euro gewonnen, uitgereikt door Loyens & Loeff (advocatenbureau).  


Sanne Vaassen

Hier zien we een installatie met projecties van Sanne Vaassen. Neem een moment om te kijken naar het werk.

We zien hier drie dia projectors staan met daarin verschillende dia's. Wat zien jullie in de projectie?

Sanne heeft onderzoek gedaan naar rituelen die wij - als mensen - hebben met bloemen. Denk bijvoorbeeld aan bruiloften en begrafenissen maar ook het 'gewone' hebben staan van bloemen op tafel. Bloemen dienen de mens.

Op welke manier 'gebruik' jij bloemen, en waarvoor? 

De bloembladeren die wij zien in de projectie zijn echte kleine blaadjes die in de dia zijn gestopt. De blaadjes worden dan ook steeds doffer qua kleur en verwelken. Dit is precies wat de kunstenares wil bereiken. Ze heeft de bloemen in haar macht en ze gaan langzaam dood. 

Ook in de ruimte zien we - ruiken we - geurdiffuser die de geur van de bloemen uit de dia's verspreid. Een imitatie van de originele geur. Alweer een manier hoe de mens bloemen manipuleert.

Wat vind je?

 

Sanne Vaassen heeft van haar onderzoek ook een uitgave in boek vorm met foto's en tekst.   


Alex Farrar

Hier laat ik jullie het werk van Alex Farrar zien. Bestudeer deze eerst goed. 

Als ik het begrip 'menselijk lichaam' toevoeg tijdens je beschouwen, wat zie je nu in de werken?

Alex komt uit Engeland en noemt deze werken dan ook in het engels zijn 'sweat paintings'. We kijken naar Alex's verbeelding van letterlijk zwetende schilderijen. De ronde, natte kringen in de verschillende stoffen verwijzen naar het zweet dat wij als mensen in onze kleren achterlaten. 

Wat is jou eerste gedachte nadat je dit hoort?

Veel bezoekers reageren met een soort walging, zweet wordt als iets vies gezien, waarom zou je hier schilderijen mee maken? Alex is geïnteresseerd in wat zweet representeert, zweet verraad op een lichamelijke manier wat er geestelijk gebeurt. Je zweet als mens niet alleen door inspanning maar ook bij angst, zenuwen, spanning.

Ken je nog een lichamelijke reactie op een geestelijke toestand?

Het materiaal dat Alex heeft gebruikt is er eentje die hij na veel zoeken heeft gevonden. Om het natte en doorzichtige effect - wat echt zweet ook heeft - na te bootsen is de film-cosmetica verf 'Psycho Paint' gebruikt. Deze verft droogt niet hard op en heeft het natte effect dat bereikt moest worden. Denk maar aan de natte druppels die op gezichten in films lang zichtbaar moeten blijven. 

Wat vind je?

   


Marijn Ottenhof

Het volgende onderdeel is van Marijn Ottenhof, Neem eerst de tijd om naar haar werken te kijken.

Welke associatie komt als eerste in je op?

Marijn heeft onderzoek gedaan naar de complottheorie rondom de maanlanding. Nog steeds wordt er getwijfeld aan de echtheid van de bewijzen van de VS. Marijn doet met veel van haar werken onderzoek naar menselijk sociale relaties. De relatie tussen overheid, of grotere macht, en mens in dit geval. We zullen wellicht nooit de waarheid weten, Marijn speelt met dit gegeven. Wat denk jij, geloof jij in complottheorieën? 

Dit werk is naast de visuele beelden die wij nu zien ook een performance die Marijn zelf uitvoert. In deze performance leest ze delen van teksten voor die ze heeft gevonden in het 'CIA the manual of deception'. Dit boek is toegankelijk voor iedereen en dit gegeven, dat overheidsinstellingen openlijk toegeven dat ze misleiden is wat dit werk heeft geïnspireerd.

Zie je de complottheorie rondom de maanlanding terug in het werk? 

Wat vind je?


Babs Bleeker

Als laatste zien we het werk van Babs Bleeker, de jongste, net afgestudeerde (HKU) kunstenares. Neem haar werken even in je op. 

Welk woord komt als eerste in je op?

Babs is gefascineerd door de handeling die ze maakt om deze werken te maken. De gebruikte materialen zijn spuitbussen en tape om delen af te plekken. 

Kun je je voorstellen dat jij deze schilderijen maakt en welke bewegingen je dan moet maken?

Babs werkt door gewoon te beginnen en door te gaan tot ze tevreden is. Laag over laag compenseert ze spontaan deze composities. Zonder van te voren te schetsen of alles uit te denken. Dit speelse en spontane geven het karakter aan deze schilderijen. 

De twee grote werken (afbeelding 1) hebben de titel 'Gay sibling I en II' gekregen. Vind je deze titel passen? Zou je zelf een titel kunnen verzinnen? 

 

Wat vind je?


Hiermee zou ik deze 'rondleiding' graag willen afsluiten. Deze kunstenaars zijn slecht een kleine selectie van de vele talenten die te zien bij UNFAIR. In 2020 vind de volgende, 5de editie van Unfair plaats. 

(Foto's: UNFAIR, de kunstenaar)